Dízel részecskeszűrő

Részecskeszűrő

A dízel részecskeszűrő, rövidebb nevén DPF mára szinte az összes gázolajjal működő járműben megtalálható. Sokan szeretik, utálják vagy csak „a szükséges rosszként” tekintenek rá. Egy biztos: a részecskeszűrő kell és kelleni is fog, ameddig dízel autók léteznek.

Korábban összeszedtünk minden fontos információt a diesel részecskeszűrővel kapcsolatban. Kattints a címre, hogy elolvashasd a teljes cikket.

  1. A részecskeszűrő működése
  2. Részecskeszűrő regenerálás
  3. Részecskeszűrő hiba
  4. Részecskeszűrő tisztító adalék
  5. Részecskeszűrő kiiktatás

Dízel részecskeszűrő típusok

A diesel részecskeszűrőnek két típusa van: zárt és nyitott részecskeszűrő. A két típus leginkább jellemében és a beszerelés idejében különbözik egymástól.

Dízel részecskeszűrő elméleti működése

Zárt szűrők

A gyári részecskeszűrőket szokás zárt szűrőknek is nevezni. A zárt szűrők belső kialakítása sok esetben hasonlít a katalizátorokhoz. A szűrő belsejében sakktábla-szerű, négyzetes csatornák vannak, amiken keresztül áramlik a kipufogógáz. Mivel a rendszer zárt és „egyirányú”, így a gáz csak az egyik oldalon tud be- és a másik oldalon tud kimenni. A két nyílás között a korom megtapad a szűrő falán és így akár a gázok 95%-át is megtudja szűrni.

Nyitott szűrők

A nyitott részecskeszűrők általában utólagosan kerülnek beszerelésre a dízel járművekbe. Ez a szűrő kerámia helyett leginkább fémből készül. A belsejében itt nem csatornák, hanem speciális lamellák találhatóak, amik örvénylésre kényszerítik a kipufogógázt. Az örvénylés miatt a gázok egy része lerakódik a szűrő falán, de közel sem annyi, mint egy zárt szűrő esetében. A nyitott szűrők jellemzője még a füstölés, ugyanis képtelen ez a rendszer minden anyagot megszűrni. Eltömődni nem szokott, de cserébe sokkal károsabb, mint egy zárt szűrő. Továbbá szabálytalan, ha valaki lecseréli a gyári megoldást egy ilyenre.

A diesel részecskeszűrő története

A dízel részecskeszűrő először az 1970-es években került a köztudatba. Legelőször nem utcai járművekben került alkalmazásra (pl. hajók, targoncák, mezőgazdasági gépek, stb.), majd az 1980-as évek közepétől már egyre több autóba, kamionba is bekerült.

A folyamatos környezetvédelmi szabályozások miatt (Az Európai Unióban és az USA-ban) egyre kevésbé tudták az autógyártók teljesíteni az állami és nemzetközi szabályozásokat. Ezért a 2000-es évek közepén megszületett a döntés: kötelezően részecskeszűrővel kell szerelni a dízel járműveket.

A fordulópont az Euro 5-ös norma volt 2009-ben. Ez kimondja, hogy minden dízel járművet részecskeszűrővel kell szerelni annak érdekében, hogy tudják teljesíteni a max. 0.180 g/km nitrogén-oxid kibocsátást.

Ha kíváncsi vagy, hogy a te autódban van-e részecskeszűrő, ebben a cikkben elolvashatod: Melyik autóban van részecskeszűrő?

Kép: researchgate.net

Részecskeszűrő tisztítás, DPF tisztítás akár 1 év garanciával!

Nem kell átutaznod a várost. Ingyenesen érte megyünk és visszaszállítjuk megtisztítva! Azonnal szükséged van rá? Hozd el hozzánk és várd meg, 1 óra alatt megtisztítjuk!

HÍVJ MOST!