A dízel autó és a füst olyan, mint a borsó meg a héja. Ameddig az autógyártó cégek dízel motorokat is használnak járműveikhez, addig füst és korom is lesz. A kérdés már csak az, hogy az közvetlenül a levegőbe kerül vagy előtte átesik valamilyen „tisztító” folyamaton.
A dízel motorok füstölésének az oka magának a motornak konstrukciójából ered. A közvetlenül az égéstérbe kerülő gázolaj szinte azonnal meggyullad, aminek következtében a levegő és az üzemanyag nem kielégítő keveredése okozza a kormot és a káros nitrogén-oxidot. Ezeknek a káros anyagoknak a „kiszűrésére” alkotta meg az autóipar a részecskeszűrőt az 1970-es években. Ennek a működését mutatjuk most be.
Mi a részecskeszűrő?
A részecskeszűrő (vagy koromszűrő) egy labirintus az autó kipufogógázainak. Laikus szemmel egy részecskeszűrő úgy néz ki, mint egy sakktábla. Azonban ennél jóval bonyolultabb a történet. Ha kicsit mélyebbre ásunk, akkor egy szinte végeláthatatlan „csatornarendszerbe” botlunk. Ebbe a csatornarendszerbe kerül be az egyik oldalról a motorból származó füst, illetve korom és távozik tisztán a túl oldalon, a kipufogó irányába.

A részecskeszűrő feladata
A részecskeszűrő működésének a legfontosabb feladata a kipufogógázok beérkezése és annak tisztított távozása között megy végbe. A részecskeszűrőnek az a feladata, hogy a beérkező korom és füst káros anyagait (pl. nitrogén-oxid) megszűrje. Ezek a káros anyagok az előbb említett csatornarendszer porózus falán megtapadnak és nem áramolnak tovább a kipufogó irányába. Ezzel a technikával a kipufogógázok kb. 95%-át szűri meg a részecskeszűrő.
Mivel egy zárt alkatrészről beszélünk, minél többet használjuk a járművünket, annál hamarabb telik meg a részecskeszűrő korommal. A részecskeszűrő telítődése elkerülhetetlen. Ha pedig ez az állapot bekövetkezett, megtörténik a kiégetés.
A kiégetést hívjuk regenerálásnak is, amely során a korom szó szerint elég a részecskeszűrőben, hogy az újra hatékonyan tudja szűrni a beérkező kipufogógázokat. Ha a regenerálás megtörtént, újra elkezd szűrni a részecskeszűrő, majd megint regenerál, szűr, regenerál, szűr, regenerál és így tovább. A regenerálás kb. 500-700 kilométerenként történik, de városi használat során ez akár 200 kilométerenként is megtörténhet.
Azonban ez a folyamat nem működik az idők végezetéig. A részecskeszűrő működésének eljön az a pillanata, amikor a regeneráláskor már nem tudja kellőképpen kitisztítani magát.
Ha megjelenik a részecskeszűrő jele, ne hagyd figyelmen kívül!

Ha bekövetkezett az a pillanat, amikor a részecskeszűrő már nem tudja regenerálni magát kellőképpen, megjelenik a műszerfalon a részecskeszűrő jele. Amennyiben ez a kis sárga jel nem tűnik el néhány száz kilométeren belül, akkor a részecskeszűrő megérett a cserére vagy a tisztításra. Míg egy átlagos autónál a részecskeszűrő cseréje akár 500-600 ezer Forint is lehet, addig a részecskeszűrő tisztítását már 29.900 Forintért is elvégeztetheted.